2021-01-15 08:04:43

Izbor srednje škole-moj pravi izbor – prikaz istraživanja

Učenici osmih razreda susreću se s najvažnijom odlukom u svom životu – izborom srednje škole. Kako bi vidjeli način razmišljanja učenike, koje potrebe imaju i kako im možemo pomoći, u 11. mjesecu 2020. godine provedeno je istraživanje na temu Izbor srednje škole-moj pravi izbor.

Sudjelovalo je 93 učenika osmih razreda. Istraživanje je provela pedagoginja Ivana Vidović.

Cilj istraživanja je bio ispitati znaju li učenici koju srednju školu žele upisati, mogu li prepoznati svoje kvalitete, imaju li one povezanost s izborom srednje škole te što im je najvažnije pri odabiru srednje škole.

Istraživanje se provelo preko google forms obrasca (https://forms.gle/xG3V9sktaiZUVHMB8).

Slijede rezultati dobiveni u istraživanju:

72% učenika navelo je da zna koju školu želi upisati, dok ih 28% ne zna. Učenici koji znaju koju bi školu upisali naveli su kako se ta škola nalazi u Kninu (46% učenika), 20% učenika će upisati srednju školu izvan Knina, dok je njih 34% još uvijek neodlučno gdje će upisati željenu srednju školu.

Na pitanje tko ili što odlučuje o izboru srednje škole, 86% učenika je navelo kako je to isključivo njihov izbor, a 11,8% učenika je navelo kako izbor srednje škole najviše ovisi o ocjenama koje imaju.

Pri izboru srednje škole najvažnija im je mogućnost kasnijeg zaposlenja (45,2% učenika to navodi), zatim mogućnost nastavka školovanja (16,1% učenika), povezanost škole s hobijima (15,1% učenika), visina plaće budućeg zanimanja (14% učenika), a zatim slijede uvjeti rada.

68,8% učenika je navelo kako ne treba pomoć pri izboru srednje škole, a njih 31,2% je navelo kako treba pomoć.

O izboru srednje škole bi najviše voljeli razgovarati s roditeljima (58,1% učenika to navodi), zatim sa stručnjakom za profesionalno usmjeravanje, razrednikom/razrednicom, prijateljima, pedagogom, psihologom.

Malih poteškoća su imali prilikom navođenja svojih vještina (trebali su navesti svoje 3 vještine). Najčešće su navodili jednu ili dvije, čak je bilo navedeno da ne posjeduju nikakve vještine.

Ovo su najčešće navođene vještine: marljivost, kuhanje, crtanje, komunikativnost, snalažljivost, upornost, spretnost.

Za kraj naveli su koja im se zanimanja najviše sviđaju. To su: frizer, učitelj, policajac, razni instalateri, informatička zanimanja, zanimanja iz medicinske struke, automehaničar.

Iz dobivenih podataka vidljivo je kako učenike treba poticati na promišljanje o odabiru zanimanja uz isticanje potrebnih znanja i vještina potrebnih za 21. stoljeće. Jako je važno pomoći im u usmjeravanju prema zanimanju koje je u skladu s njihovim interesima i sposobnostima. Treba potaknuti učenike na osvještavanje njihovih kvaliteta i načina kako ih iskoristiti u odabiru srednje škole. Sve ovo treba raditi puno prije osmog razreda jer to je dugotrajan proces.

Roditelje treba upoznati s važnošću izbora primjerene srednje škole za njihovo dijete i njihovoj važnosti u tom procesu jer su oni najvažniji oslonac djetetu i često odlučujući čimbenik pri izboru srednje škole.

U školi će se nastaviti radionice s učenicima s ciljem poticanja učenika na osvještavanje njihovih kvaliteta i načina kako ih iskoristiti u odabiru srednje škole i njihovog budućeg zanimanja.

Ivana Vidović, pedagoginja


Osnovna škola Domovinske zahvalnosti Knin