preskoči na sadržaj

Osnovna škola Domovinske zahvalnosti

Login
Sada je točno...

Logo škole

Kalendar
« Ožujak 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1 2 3 4 5 6 7
Prikazani događaji

Šk. kalendar '23./'24.

Raspored zvonjenja

Click here for more graphics and gifs!

PRIJEPODNE

1. 8:00-8:45

2. 8:50-9:35

3. 9:40-10:25

4. 10:45-11:30

5. 11:35-12:20

6. 12:25-13:10

POSLIJEPODNE

1. 14:00-14:45

2. 14:50-15:35

3. 15:40-16:25

4. 16:45-17:30

5. 17:35-18:20

6. 18:25-19:10

Knjižnica

DIGITALNI KATALOG

Dokumenti '23./'24.

 

e-Twinning škola

e-Škola smo od 2016.

Office 365

Microsoft Showcase

Microsoft Showcase School

za 2016./2017.g. i 

2018./2019.

Mi smo ENABLE škola

DABAR

Korisno za učitelje

ncvvo

Kninska tvrđava/muzej

TZ Knin

Brojač posjeta
Ispis statistike od 14. 10. 2011.

Ukupno: 2158263
Ovaj mjesec: 5809
Ovaj tjedan: 771
Danas: 87
Projekti

Erasmus+ Logo i web

Anketa (mala)
Radujete li se početku školske godine?



Školski profili

Upisi u srednju školu

Obrazovanje

Sigurniji internet

Red Button MUP

Izdavačke kuće

 

Edutorij eŠkole

Časopisi

Portali i e-novine

net.hr

24sata.hr

Dnevnik.hr

Jutarnji list.hr

tportal.hr

Vijesti
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Razredna nastava - Mostovi
Autor: Danijel Forjan, 14. 4. 2012.

Mostovi su građevine napravljene radi prelaženja prirodnih i umjetnih prepreka, a svrha im je omogućiti prolaz ljudima i vozilima. Prvi mostovi su vjerojatno bila stabla koja su pala preko rijeke ili potoka i tako ljudima omogućila prijelaz.


Mostovi se mogu podijeliti na tipove prema vrsti puta koji preko njega prolazi – željeznička pruga, cesta ili pješačka staza. Nepokretni se mostovi dijele u tri osnovne vrste: gredni, lučni i viseći. Neki nastaju kombiniranjem tih osnovnih oblika, a neki su prilagodbe osnovnih tipova.

Najjednostavniji su mostovi obično oni horizontalne konstrukcije koje poput grede premošćuju rijeku ili cestu. Takvi se mostovi zovu gredni mostovi. Kod njih oba kraja vodoravne grede počivaju na ležajima koji nose težinu i mosta i prometa kojim je opterećen.

Glavna poteškoća kod grednoga mosta nastaje zato to se greda savija pod vlastitom težinom, pri čemu na njezinoj gornjoj površini dolazi do tlačnih, a na donjoj do vlačnih napona. Zbog toga donekle vrijedi pravilo da grede veće visine imaju i veću nosivost.

Lučni mostovi imaju luk koji, preko niza uspravnih stupova, drži cestu te se proteže od jednog do drugog kraja obale. Takvi su mostovi najsnažniji upravo zbog luka koji predstavlja jednu iznimno čvrstu konstrukciju.

Danas su svi najdulji mostovi na svijetu viseći. Kod tih mostova težinu nose golemi čelični kablovi usidreni u obalu i prebačeni preko visokih stupova. Ti kablovi nose konstrukciju koja s njih visi ovješena o vješaljke.

Mostove gdjekad treba postaviti i na mjesta preko plovnih putova, mada smetaju prolazu brodova. Ako izgradnja tunela nije izvediva, preostaje još samo mogućnost da mostovi budu izgrađeni tako da svojim pomicanjem oslobađaju put brodovima. Postoji nekoliko vrsta mostova koji se mogu pomaknuti ili otvoriti. Tako postoje okretni mostovi koji se mogu okretati oko središnjeg nosivog stupa pa se takvi mostovi mogu zakrenuti vodoravno i propustiti brodove.

Rasklopni mostovi imaju jedan ili dva kraja koja se zakrenu u okomitom smjeru. Najpoznatiji takav most je londonski Tower Bridge preko rijeke Temze čija se dva kraka dižu hidraulički.

Kod podiznog mosta vodoravna je greda oslonjena na dva tornja koji joj nose krajeve. Kad brod treba proći, čitava se greda dvostrano podiže uz tornjeve, ostajući za to vrijeme horizontalna.  

Pontonski most je savitljiva konstrukcija položena na niz čamaca ili pontona. Pontonski mostovi  su najčešće privremeni mostovi, ali ne nužno.

Izgradnja mostova pred konstruktore često postavlja prilično izazovne zadatke. Osim što se moraju pobrinuti da most ima dovoljno sigurne temelje i dovoljno jake konstrukcijske elemente, konstruktori moraju razmotriti i djelovanje vjetra na most.

Najduži most na svijetu je spektakularni most Qingdao Haiwan u istoimenom gradu u pokrajini Shandong na istoku Kine. Taj je most dugačak 42 kilometra, odnosno pet kilometara više od dosadašnjeg rekordera - mosta na jezeru Pontchartrain Causeway u američkoj državi Louisiani.

Izgrađen je u svega četiri godine, a stajao je nevjerojatnih 60 milijardi eura. Prometuje se na 6 traka, a pretpostavlja se da će njime dnevno prelaziti oko 30 tisuća automobila.





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju