
Istraživanje o korištenju duhanskih proizvoda
Istraživanje je provedene u OŠ Domovinske zahvalnosti 2024. godine tijekom mjeseca prevencije ovisnosti (od 15.11. do 15.12.) među učenicima od 5. do 8. razreda. Cilj istraživanja je bio ispitati navike učenika o korištenju duhanskih proizvoda.
Ukupno je sudjelovalo 267 učenika (139 djevojčica i 128 dječaka).
Učenici 5-ih razreda većinom ne znaju što znači snus. 1 učenik je probao cigarete. Najviše im se nudilo da probaju e-cigarete (9 uč.)-13%. Od njihovog društva koriste se e-cigarete (4 uč.) i cigarete (3 uč.). Većinom misle da učenici koji koriste duh. proizvode nisu popularni i nemaju više prijatelja. Podjednako nisu sigurni ili ne znaju koliko teško se nabavljaju duh. Proizvodi. Većina smatra da je najštetniji snus, cigarete pa e-cigarete.
Učenici 6-ih razreda većinom znaju što je snus ili nisu sigurni. Dio njih (12%) je probao duh. proizvode (5 uč. el. cigarete, 4 cigarete, 1 snus). 27 uč. je navelo da su im nudili duhanske proizvode (14% uč. cigarete, 18% e-cigarete, 5% snus). U njihovom društvu se najviše koriste cigarete, a snus je navelo čak 5 učenika. Većina misli da učenici koji koriste duh. proizvode nisu popularniji. Većina ih ne zna je li teško nabaviti duh. proizvode, ali ih je 32-35% navelo za cigarete i e-cigarete ovisno gdje se kupe. Većina smatra da je najštetniji snus, cigarete pa e-cigarete.
Učenici 7-ih razreda znaju većinom što znači vejp, a 63% zna što znači snus. 11% je probalo cigarete, 21% e-cigarete. 1 uč. povremeno koristi e-cigarete. 35% učenika su se nudile cigarete, a 32% e-cigarete, 11% snus. U društvu se najviše koriste e-cigarete, snus navodi 5 učenika. Većina ih ne zna je li teško nabaviti duh. proizvode, ali ih je 30-32% navelo za cigarete i e-cigarete ovisno gdje se kupuje, a 16% da uopće nije teško. Smatraju da su najštetnije cigarete, pa snus.
Učenici 8-ih razreda većinom znaju značenje riječi vejp i snus (83%). Najviše učenika je probalo e-cigarete (14%), cigarete (6%), snus (5%). 1 učenik povremeno koristi cigarete, a 1 redovito e-cigarete. 41% je navelo da su im nudili da probaju cigarete, 32% e-cigarete, 18% snus. U društvu se podjednako koriste cigarete i e-cigarete, pa snus (18% učenika navelo). 50-55% učenika je navelo da ne zna je li teško kupiti duhanske proizvode, a 30-40% ovisno gdje se kupuju. Većina smatra da je najštetniji snus (58%), cigarete (26%) pa e-cigarete (16%).
Zaključak
Učenici su u svom društvu već od petog razreda izloženi izazovu da probaju različite duhanske proizvode. Učenike je važno informirati o štetnostima svakog duhanskog proizvoda, posljedicama njihovog korištenja te jačati njihove vještine da se odupru pritisku vršnjaka, ne mijenjaju svoje mišljenje i stavove samo kako bi bili dio društva. Potrebno je također više informirati roditelje i učitelje o novim duhanskim proizvodima kako bi mogli razgovarati o njima s djecom i djelovati preventivno, ali također i znati prepoznati koriste li ih.